Titel: VREEMDE VOGELS
Techniek: gemengede technieken/ acryl, inkt op schilders doek.
Formaat: 150 x 80 cm.
Kunstenaars: 21 kinderen van Rebup en kunstenaar VEGT.
Pijs: € 250,- 

50 % van de opbrengst gaat naar studiemateriaal voor de kunstenares. 50% van de opbrengst gaat naar het project Art & Talents. Om zo kinderen gratis te kunnen laten deelnemen aan de teken/schilderlessen bij Rebup. U koopt niet alleen een originele kunststuk bij ons, maar u steunt zo ook andere kinderen. Kinderen bij Rebup krijgen altijd hun zelfgemaaktekunstwerk mee naar huis. Maar voor de talenten gaan wij een stapje verder. Door hun werk te koop aan te bieden, laten wij zien dat wij in hun talent geloven.

Met deze manier van werken in mijn achterhoofd, ben ik met 21 kinderen begonnen aan dit project: “vreemde vogels”.  

VREEMDE VOGELS”.
Fauvisme is een uit Frankrijk afkomstige expressionistische stroming in de schilderkunst die begin 20e eeuw ontstond. Het fauvisme kenmerkt zich door het gebruik van felle, nauwelijks gemengde kleuren. De stroming staat aan het begin van de moderne kunst en vond haar voortzetting in de schilderkunst van de 20e eeuw.  Matisse was een Frans fauvistische kunstschilder en beeldhouwer. De term fauve betekent wilde dieren. Fauvisten brengen verf (vaak levendige kleuren) met dikke penseelstreken vanuit een tube rechtstreeks op het doek. Ze gingen frank en vrij om met kleuren en hielden zich niet aan de authentieke kleuren van hun onderwerp. Henri Matisse was een Frans kunstschilder en beeldhouwer. Hij staat bekend als de merkwaardigste Franse fauvist, een vreemde vogel. Hij ontwikkelde een nieuwe techniek en werkmethode, zijn zogenaamde ‘papiers découpés’. Hij vervaardigde zijn intussen wereldberoemde papierknipsels in heldere kleuren. De eenvoudige felgekleurde vormen die hij uitknipte, werden volgens zijn instructies door een assistente op een doek bevestigd. 
Met deze manier van werken in mijn achterhoofd, ben ik met 21 kinderen begonnen aan dit project: “vreemde vogels”.  

1) Eerst een fantasie vogel verzinnen en schilderen  op board. Daarna de vogel op het doek schilderen met inkt. Alle vogels Kris kras door elkaar.

2) Het papier schilderen  in felle kleuren, de verf niet mengen.

3) De vormen uitknippen, net zoals Matisse dat deed.

De uitgeknipte papier vormen van Matisse maakte de compositie uiteindelijk tot één schilderij, maar voor de kinderen maakte ik de opdracht iets moeilijker.

Tussen de geschilderde vogels op het doek

ontstonden er ruimtes. Die ruimtes moesten worden opgevuld door de beschilderde stukjes papier. Dus i.p.v. te kijken naar het papier en een vorm te bedenken, moest de kinderen nu eerst naar de vormen kijken die waren ontstaan op het doek  door de getekende vogels, om vervolgens die vormen uit het beschilderde papier te knippen en tussen de vogels te plakken.  Door een groot doorzichtig plastic vel over het kunstwerk te leggen , kon je  zo de ruimtes overtekenen, uitknippen en dan op je beschilderde papier leggen. Vervolgens tekende ze het contour op hun beschilderde vel papier. Deze knipte ze dan uit en plakte vervolgens dit stukje als een puzzle stukje tussen de vogels.

 

Dat was een enorme klus, want dan moet je heel anders gaan kijken naar de ruimtes. Dat is een hoop pas en meet werk geworden voor hen. Maar het leert je ook anders kijken naar kunst.
 

Het schilderij is prachtig geworden met een knipoog naar de kunstschilder Matisse de merkwaardigste Franse fauvist, een vreemde vogel, een grote naam in de kunstwereld.


.